Tutkimus
Neljä Astetta Oy:n vuosia kehittämää MES®-ohjelmaa on tutkittu Tampereen yliopistolla. Tutkimuksessa on kerätty ainutlaatuinen asiakasvanhempien ääntä ja kokemuksia esiintuova aineisto, jonka analysointi tulee jatkumaan tieteellisinä artikkeleina. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään sitä, mitkä mekanismit ohjelmassa vaikuttavat vahvistaen vanhemmuutta ja tukevat vanhempana toimimista. Suurimpaan rooliin nousi ryhmän tuki ja koettu vertaisuus sekä ryhmänvetäjän ammatillisuus. Merkittävää on, että ryhmämuotoisia palveluita ei juuri käytetä lastensuojelun vanhemmuustyössä. MES®-ohjelma on siis ainutlaatuisempia ja tärkeimpiä työkalujamme, jolla katkaista ylisukupolvista ketjua lastensuojelun kentällä.
Tutkimuksen mukaan MES®- ryhmiin osallistuneet vanhemmat kokivat muutoksia seuraavilla elämän osa-alueilla:
- Konkreettiset asiat kuten opiskelun aloittaminen, työllistyminen, raittius, hankalasta parisuhteesta irrottautuminen
- Itsetuntemus kasvoi ja elämän tärkeysjärjestys selkiytyi
- Vanhemmuus vahvistui, irrottauduttiin häpeästä ja syyllisyydestä
- Vuorovaikutus kasvoi suhteessa omiin lapsiin, puolisoon ja vanhempiin
- Lapsen näkökulma avautui
- Ryhmä auttoi jaksamaan
- Samanaikaisesti tapahtuva perhetyö auttoi vanhempia soveltamaan käytäntöön sitä, mitä he oppivat itsestään turvallisessa ryhmäprosessissa
Tutkija Tuija Eronen kertoo MES®-tutkimuksesta
Lopullinen tutkimusraportti on julkaistu 30.6.2019, löydät sen TÄÄLTÄ.
- Taija Ylätalo: Vanhempien kokemuksia voimaantumisestaan MES® -ohjelman aikana. 2016 Tampereen yliopisto, pro gradu https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100234
- Hellstén, Anna: Tyttöjen kirjoituksia: Draama-MES® -menetelmä lastensuojelutaustaisille nuorille. 2019 Turun ammattikorkeakoulu, YAMK opinnäytetyö http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416959
- Salla Ritala: Vanhempien kokemuksia MES® -ohjelmasta lastensuojelun avohuollon tukitoimena. 2014 Laurea-ammattikorkeakoulu, opinnäytetyö http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710243